Regulaminy
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W LUBICZU
- POSTANOWIENIE OGÓLNE
§1
- Regulamin organizacyjny, zwany dalej regulaminem określa:
- organizację wewnętrzną ośrodka i zakresy działania poszczególnych działów
i poszczególnych stanowisk pracy, - zakres zadań kierownika i głównego księgowego,
- zakres upoważnień udzielonym pracownikom,
- zasada kontroli wewnętrznej,
- zasada planowania pracy.
§2
- Ośrodkiem kieruje Kierownik na zasadzie jednoosobowego kierownictwa ponosząc odpowiedzialność za wyniki pracy, zapewnia warunki sprawnej organizacji oraz praworządne i efektywne jego funkcjonowanie.
- Kierownik jest zwierzchnikiem służbowym pracowników ośrodka.
- Obsługę w zakresie spraw prawnych ośrodka zapewnia Radca Prawny w ramach zakupionych usług prawnych lub zatrudnionego w ramach etatu.
§3
- W skład ośrodka wchodzą działy, w skład działów zespoły i samodzielne stanowiska pracy.
- Pracą działów kieruje Kierownik ośrodka.
- Kierownik może powierzyć wyznaczonemu pracownikowi koordynowanie prac poszczególnych działów, czy zespołów.
- W skład ośrodka wchodzą następujące działy, zespoły, samodzielne stanowiska pracy:
- Dział Księgowości
- Główny Księgowy
- księgowa
- Dział Pomocy Społecznej
- Koordynator
- Zespół pomocy środowiskowej
- pracownik socjalny
- Zespół usług opiekuńczych
- opiekun środowiskowy
- Stanowisko-Specjalista z zakresu specjalistycznych usług opiekuńczych
- Zespół ds. dodatków mieszkaniowych i energetycznych
- realizator dodatków mieszkaniowych i energetycznych
- Dział Świadczeń Rodzinnych
- koordynator
- realizator świadczeń rodzinnych
- realizator funduszu alimentacyjnego
- Dział Wsparcia Rodziny
- koordynator
- asystent rodzinny
- asystent osobisty osoby niepełnosprawnej
- Ośrodek Interwencji Kryzysowej
- pracownik socjalny
- specjalista ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie
- specjalista- min. psycholog, pedagog, prawnik, terapeuta uzależnień
- Zespół Interdyscyplinarny
- Przewodniczący Zespołu Interdyscyplinarnego
- pracownik socjalny – ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie
- Klub Integracji społecznej „ Nad Drwęcą”
- koordynator
- stanowisko - merytoryczne
- Obsługa Interesanta
- pracownik socjalny ds. obsługi interesanta i kadr
- kierowca
- Dział obsługi prawnej i psychologicznej
- Radca prawny
- Psycholog
§4
- ZASADY I TRYB PRACY OŚRODKA
- Główny księgowy, koordynatorzy, wyznaczeni pracownicy do koordynowania działań są odpowiedzialni przed kierownikiem za wykonanie powierzonych zadań a w szczególności za:
- zgodność z prawem przygotowanych aktów prawnych,
- wnioskowanie, inicjowanie lub opracowanie projektów niezbędnych zdarzeń, decyzji, postanowień w zakresie prowadzonych spraw,
- właściwe przyjmowanie i załatwianie interesantów,
- nadzór nad wypełnianiem obowiązków przez pracowników działów i zespołów,
- współpraca z organizacjami, instytucjami z zakresu kompetencji działu.
§5
- Pracownicy przygotowujący załatwianie spraw ponoszą odpowiedzialność za:
- dokładną znajomość i stosowanie przepisów prawnych obowiązujących w pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, kodeksie postępowania administracyjnego i innych przepisów z zakresu prowadzonych spraw,
- przestrzeganie terminów załatwiania spraw,
- prawidłowe przytaczanie w projektach decyzji, wywiadach i innych dokumentach nazw, imion, nazwisk, obliczeń itp., danych istotnych dla ustalenia uprawnień do przyznawanych świadczeń,
- gromadzenie właściwych załączników do załatwiania spraw,
- właściwe i rzetelne załatwianie interesantów, kierowanie się dobrem osób z poszanowaniem ich godności i podmiotowości,
- należyte ewidencjonowanie i przechowywanie akt oraz dokumentów, zbiorów, przepisów,
- przestrzeganie zasad postępowania zapewniających zachowanie tajemnicy służbowej oraz ochrony danych osobowych podopiecznych, klientów, interesantów.
§6
- Celem wykonywanie powierzonych zadań, pracownicy wykonują następujące ogólne działania i czynności:
- dokonują analizy, oceny, prognoz środowiskowych i na ich podstawie opracowują projekty planów rozwoju infrastruktury społecznej oraz tworzą programy osłonowe, których celem jest minimalizowanie i przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom a także polepszanie warunków życia społecznego mieszkańców gminy,
- wnioskują o przygotowanie aktów prawnych tj. uchwał, zarządzeń itp.,
- współdziałają w zakresie wykonywania zadań z innymi organizacjami, jednostkami i instytucjami,
- rozpatrują i przygotowują projekty załatwiania interpelacji i wniosków radnych oraz skarg i wniosków obywateli,
- prowadzą zbiór przypisów prawnych i innych aktów prawnych, dotyczących zakresu pełnionych obowiązków,
- przeprowadzają wywiady środowiskowe,
- przygotowują projekty decyzji administracyjnych.
III. PODZIAŁ ZADAŃ W OŚRODKU
§7
- Kierownik ośrodka odpowiedzialny jest za:
- organizację pracy w ośrodku,
- przestrzeganie dyscypliny pracy,
- właściwą realizację zadań wykonywanych przez ośrodek,
- określenie polityki i strategii funkcjonowania ośrodka,
- kontrolę wewnętrzną,
- prowadzenie gospodarki funduszami,
- prowadzenie gospodarki kadrami i funduszem płac,
- prowadzeniem spraw związanych z zawieraniem, rozwiązywaniem stosunku pracy, udzielaniem urlopów, karaniem i nagradzaniem pracowników ośrodka,
- nadzorowanie załatwiania interpelacji, wniosków skarg, odwołań,
- opracowanie lub zatwierdzenie planu działań,
- reprezentowanie ośrodka na zewnątrz.
- W razie nieobecności kierownika zastępuje go wyznaczony pracownik.
Pracownik zastępujący Kierownika GOPS w czasie jego nieobecności, upoważniony jest w tym czasie do należytej dbałości o dyscyplinę pracy w Ośrodku, podejmowania decyzji w sytuacjach nie cierpiących zwłoki, podpisywania pism i korespondencji w sprawach funkcjonowania ośrodka, sprawozdań, informacji, odpowiedzi na skargi itp. - W czasie obecności kierownika decyzje administracyjne podpisuje upoważniony odrębnym pismem pracownik.
- Zakres kompetencji pracownika zastępującego określony jest w pracowniczym zakresie czynności.
- SZCZEGÓŁOWY ZAKRES STANOWISKOWY OŚRODKA
§ 8
- Dział Księgowości
- Stanowisko – Główny księgowy
- organizację i obieg dokumentacji finansowania w ośrodku,
- kierowanie rachunkowością ośrodka ,
- opracowanie analiz, sprawozdań finansowych i wniosków na tej podstawie,
- dekretację otrzymanych dokumentów finansowych,
- dekretację dokumentów wg obowiązującego planu kont w ich zatwierdzanie do wpłaty,
- dekretację i księgowanie dokumentów księgowych i wprowadzanie do systemu informatycznego,
- zgodność formalno-prawną dokumentów finansowych z obowiązującymi przepisami,
- przygotowywanie projektu budżetu ośrodka i nadzór nad jego realizacją,
- sporządzenie sprawozdań o dochodach i wydatkach- bilansu,
- prowadzenie ksiąg inwentarzowych środków trwałych, wyposażenia,
- rozliczenie inwentaryzacji,
- naliczenie rozliczenie funduszu świadczeń socjalnych.
- Stanowisko – księgowa
- wykonywanie przelewów bankowych dotyczących działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
- numerowanie oraz dekretowanie dokumentów księgowych,
- wprowadzanie dłużników do Krajowego Rejestru Dłużników oraz aktualizowanie ich zadłużenia,
- rozliczanie inwentaryzacji,
- prowadzenie spraw merytoryczno-finansowych dotyczących realizowanego projektu,
- analizowanie i księgowanie płac oraz rozliczanie należnych składek na ubezpieczenia społeczne,
- Dział pomocy społecznej.
- Stanowisko- koordynator
- koordynowanie pracy działu pomocy społecznej w tym nadzór merytoryczny nad pracownikami socjalnymi i opiekunami środowiskowymi i specjalistami w zakresie specjalistycznych usług opiekuńczych,
- rozpoznawanie i ustalanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej przy współudziale terenowych przedstawicieli społecznych (tj. radny, sołtys) oraz instytucji samorządowych,
- rozeznanie potrzeb środowisk i ich zaspokajanie,
- opracowanie wniosków dotyczących problemów socjalnych środowiska lub grup środowiskowych,
- przekładanie Kierownikowi Ośrodka Pomocy Społecznej obowiązującej przepisami dokumentacji ,
- współdziałanie z samorządem terytorialnym (Rada Gminy) oraz innymi instytucjami i organizacjami społecznymi w zakresie organizowania pomocy,
- współpraca z Prokuratorom Rejonowym, Organami Policji i Sądem ze szczególnym uwzględnieniem kuratorów sądowych,
- prowadzenie działalności profilaktycznej mającej na celu zapobieganie stanom powodującym konieczność udzielania pomocy społecznej,
- przygotowywanie i opracowywanie projektów socjalnych wspierających działalność w sferze pomocy społecznej,
- nadzorowanie pracy działu pomocy społecznej i zespołów,
- nadzorowanie i organizowanie pracy nad osobami zajmującymi stanowiska opiekuna środowiskowego i specjalisty z zakresu specjalistycznych usług opiekuńczych,
- prowadzenie, sporządzenie pełnej sprawdzalności wymaganej przez instytucje nadrzędne lub współpracuje w zakresie pomocy społecznej.
- Zespół pomocy środowiskowej
- Stanowisko – pracownik socjalny
- rozpoznanie i ustalenie potrzeb w zakresie pomocy społecznej przy współudziale terenowych przedstawicieli społecznych (tj. radnych, sołtys) oraz instytucji samorządowych,
- rozeznanie potrzeb środowiska i organizacja ich zaspokajania,
- opracowanie wniosków dotyczących problemów socjalnych środowiska lub grup środowiskowych,
- przekładanie Kierownikowi Ośrodka Pomocy Społecznej obowiązującej przepisami dokumentacji względnie zleconej,
- współdziałanie z samorządem terytorialnym (Rada Gminy) oraz innymi instytucjami i organizacjami społecznymi w zakresie organizowania pomocy,
- prowadzenie działalności profilaktycznej mającej na celu zapobieganie stanom powodującym konieczność udzielania pomocy społecznej,
- przygotowywanie i opracowywanie projektów socjalnych w zakresie wspierającym działalność w sferze pomocy społecznej,
- prowadzenie pracy socjalnej z użyciem kontraktu socjalnego i dostępnych narzędzi,
- udział oraz czynne uczestnictwo w szkoleniach i kursach dot. sfery pomocy społecznej i innych zadań realizowanych przez Ośrodek Pomocy Społecznej.
- Zespół usług opiekuńczych
- Stanowisko- opiekun środowiskowy
- dbanie o higienę podopiecznych – codzienna toaleta, podawanie leków, zgłaszanie wizyt lekarskich wraz z wykupieniem leków,
- dbanie o czystość pomieszczeń mieszkalnych oraz o odzież podopiecznych i bieliznę pościelową,
- rozpalanie w piecu, przygotowanie i przyniesienie opału oraz wody pitnej,
- sporządzanie zakupów artykułów spożywczych,
- załatwianie spraw urzędowych podopiecznych lub pomoc w ich załatwianiu,
- przygotowanie posiłków lub ich dostarczenie ze stołówki,
- Stanowisko-Specjalista z zakresu specjalistycznych usług opiekuńczych
- realizacja usług dostosowanych do szczególnych potrzeb osób wynikających z rodzaju ich schorzenia.
- uczenie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia podopiecznych.
- pomoc w załatwianiu spraw urzędowych.
- pomoc w sytuacjach kryzysowych.
- pielęgnacja jako wsparcie procesu leczenia.
- rehabilitacja fizyczna i usprawnianie zaburzeń funkcji organizmu w tym rehabilitacja ruchowa, fizjoterapeutyczna, logopedyczna, psychologiczna, itp.
- Zespół ds. dodatków mieszkaniowych i energetycznych
- Stanowisko- Realizator dodatków mieszkaniowych i energetycznych
- przyjmowanie wniosków o przyznanie dodatku mieszkaniowego i dodatku energetycznego,
- rozpatrywanie wniosków,
- wprowadzanie wniosków o przyznanie dodatku mieszkaniowego i energetycznego do komputerowej bazy danych,
- przygotowanie, opracowanie i właściwa dystrybucja decyzji administracyjnych,
- prowadzenie właściwych rejestrów,
- przygotowanie, gromadzenie i obserwacja danych osobowych,
- udział i czynne uczestnictwo w szkoleniu, kursach dotyczących wykonywanych zadań i obowiązków.
- Dział Świadczeń Rodzinnych
- Stanowisko – koordynator
- koordynowanie pracą zespołu osób zajmujących się realizacją ustawy o świadczeniach rodzinnych i ustawie o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych,
- realizacja świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie. W tym prowadzenie pełnej dokumentacji.
- prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi i zdrowotnymi dotyczącymi klientów GOPS, zgodnie z przepisami prawa, w tym prowadzenie pełnej dokumentacji,
- koordynowanie i monitorowanie sprawozdawczości GOPS wymaganej przez instytucje nadrzędne lub współpracujące,
- udział i czynne uczestnictwo w szkoleniach, kursach dotyczących wykonywania zadań i obowiązków,
- wykonywanie obowiązków pracownika- realizatora świadczeń rodzinnych w ramach zastępstwa, gdy osoba będąca realizatorem świadczeń rodzinnych jest chora lub z powodu innych nieobecności.
- Stanowisko – realizator świadczeń rodzinnych
Realizacja świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym:
- przyjmowanie wniosków w zakresie świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych,
- rozpatrywanie wniosków,
- przygotowywanie, opracowanie i właściwa dystrybucja decyzji administracyjnych,
- prowadzenie właściwych rejestrów,
- przygotowanie, gromadzenie, opracowanie i ochrona danych niezbędnych do realizacji zadań i obowiązków.
- Stanowisko – realizator funduszu alimentacyjnego
Realizacja świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym:
- przyjmowanie wniosków w zakresie świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych,
- rozpatrywanie wniosków,
- przygotowywanie, opracowanie i właściwa dystrybucja decyzji administracyjnych,
- prowadzenie właściwych rejestrów,
- przygotowanie, gromadzenie, opracowanie i ochrona danych niezbędnych do realizacji zadań i obowiązków.
- Dział Wsparcia Rodziny
- Stanowisko – koordynator
- monitorowanie i kontrolowanie dokumentacji z pracy asystenta rodziny,
- koordynowanie pracy asystentów rodziny,
- zapewnienie pomocy i wsparcia asystentom rodziny realizujących asystenturę w szczególności w trudnych środowiskach lub sytuacjach kryzysowych,
- koordynowanie współpracy asystentów rodziny ze specjalistami z innych jednostek wspierających rodzinę w szczególności z kuratorami sądowymi,
- opracowywanie harmonogramów pracy (system zadaniowy) asystentów rodziny,
- wskazywanie asystentom rodziny środowisk wymagających asystentury,
- Stanowisko – asystent rodzinny
- opracowywanie i realizacja we współpracy z rodziną planu pracy,
- terminowe i staranne prowadzenie dokumentacji związanej z pracą z rodziną zgodnie z przepisami i zaleceniami przez Kierownika GOPS,
- udzielanie rodzinom pomocy i wsparcia w poprawie ich sytuacji życiowej,
- diagnozowanie sytuacji rodzinnej,
- współpraca z pracownikiem socjalnym realizującym pracę socjalną w rodzinie,
- Stanowisko – asystent osobisty osoby niepełnosprawnej
- praca z osobami niepełnosprawnymi zmierzająca do umożliwienia im niezależnego, samodzielnego i aktywnego funkcjonowania w życiu społecznym i zawodowym,
- świadczenie osobistej pomocy osobie niepełnosprawnej w wykonywaniu czynności, których nie jest w stanie wykonywać samodzielnie,
- Zespół – Ośrodek Interwencji Kryzysowej
- Stanowisko - pracownik socjalny
- ustalenie źródła kryzysu klienta,
- ustalenie potrzeb osoby przebywającej bądź zgłaszającej się do Ośrodka Interwencji Kryzysowej,
- określenie stanu psychicznego klienta oraz społecznych skutków kryzysu,
- niesienie kompleksowej pomocy osobom w trudnych sytuacjach życiowych,
- udzielanie poradnictwa kompleksowego,
- prowadzenie pracy socjalnej,
- opracowanie z klientem kontraktu oraz monitorowanie jego realizacji,
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych,
- prowadzenie dokumentacji podejmowanych czynności,
- zapewnienie ochrony w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia osób i rodzin, które zostały dotknięte kryzysem, poprzez usunięcie zagrożenia lub izolację,
- zapobieganie i powstrzymywanie przemocy w rodzinie,
- zapewnienie poczucia bezpieczeństwa osobom poszkodowanym,
- łagodzenie skutków przemocy i rozwiązywania problemów wtórnych związanych z dezorganizacją życia osobistego i rodzinnego,
- współpraca z instytucjami na rzecz klienta,
- pełnienie dyżurów w Punkcie Interwencji Kryzysowej zgodnie z harmonogramem dyżurów,
- stały monitoring osób i rodzin zagrożonych kryzysem,
- Specjalista ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie
- diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie,
- podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie mających na celu przeciwdziałanie temu zjawisku,
- inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie,
- rozpowszechnienie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielania pomocy,
- inicjowanie działań w stosunku do osób stosujących przemoc w rodzinie,
- zapewnienie bezpieczeństwa poszczególnym członkom rodziny,
- zaplanowanie działań w dalszej perspektywie, aby zmniejszyć szkody wynikających z doświadczania przemocy,
- współpraca z instytucjami działającymi na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
- Specjalista min. psycholog, pedagog, prawnik, terapeuta uzależnień.
Zakres obowiązków wynika z rodzaju zajmowanego stanowiska.
- Zespół Interdyscyplinarny
- Stanowisko – Przewodniczący Zespołu Interdyscyplinarnego
- realizacja działań określonych w gminnym programie przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrona ofiar przemocy w rodzinie,
- integrowanie i koordynowanie działań podmiotów działających na rzecz ochrony ofiar przemocy w rodzinie, oraz specjalistów w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
- Stanowisko pracownik socjalny – ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie
- Klub Integracji społecznej „Nad Drwęcą”
- Stanowisko – koordynator
- zarządzanie projektem,
- nadzór nad sprawną realizacją działań projektu zgodnie z budżetem i harmonogramem,
- nadzór nad promocją i rekrutacją uczestników projektu,
- ocena okresowa uczestników projektu,
- kontrola i stały monitoring dokumentów dotyczących działań pracowników projektu,
- Stanowisko – merytoryczne
- Obsługa Interesanta
- Stanowisko - pracownik socjalny ds. obsługi interesanta i kadr
- prowadzenie rejestru zamówień publicznych, świadczeń pomocy społecznej, wydanych decyzji administracyjnych oraz innych rejestrów wymaganych organizacyjnie,
- przygotowanie dokumentów księgowych do realizacji (tj. opisywanie not, rachunków, faktur itp.) pod względem merytorycznym,
- prowadzenie dziennika korespondencyjnego (pisma wpływające i wychodzące – dokonywanie podziału korespondencji),
- bieżąca obsługa biura interesanta,
- dokonywanie zakupów biurowych i BHP,
- Stanowisko - kierowca
- bieżąca obsługa samochodu marki Opel Combo, realizacja wyjazdów terenowych z pracownikami merytorycznymi,
- dbanie o stan techniczny i czystość powierzonego pojazdu oraz porządek w garażu.
- prawidłowe prowadzenie kart drogowych,
- codzienne odbieranie z Urzędu Pocztowego w Lubiczu przesyłek pocztowych adresowanych do GOPS oraz odwożenie przesyłek pocztowych do Urzędu Pocztowego we współpracy z Urzędem Gminy w Lubiczu,
- terminowe i staranne wykonywanie powierzonych zadań zgodnie z poleceniem swojego bezpośredniego przełożonego oraz z obowiązującymi przepisami.
- Dział obsługi prawnej i psychologicznej
- Radca prawny,
- Psycholog,
- KONTROLA WEWNĘTRZNA
- Kierownik i główna księgowa ośrodka zobowiązali się do prowadzenia kontroli wewnętrznej,
- Celem kontroli wewnętrznej jest badanie prawidłowości realizacji zadań efektywności działania a w szczególności:
- badania efektywności działania realizacji zadań wynikających z ustawy o pomocy społecznej
- badania zgodności kontrolowanego postępowania z obowiązującymi przepisami prawa,
- ustalania przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości oraz wskazywania sposobów i środków likwidujących stwierdzone nieprawidłowości,
- zapobieganie niekorzystnym zjawiskom.
Ustala się następujące rodzaje kontroli wewnętrznej:
- wstępna – obejmujące badanie zamierzeń, dyspozycji i czynności przed ich wykonaniem oraz projektów umów, porozumień i innych dokumentów powodujących powstanie zobowiązań,
- bieżąca – obejmuje czynności i operacje w toku wykonywania oraz prawidłowości składników majątkowych.
- POSTANOWIENIE KOŃCOWE
- Wszelkie zmiany regulaminu wymagają formy pisemnej i mogą być wprowadzone wskutek zmian przepisów prawa i statut.
- Organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa
i obowiązki pracowników reguluje Regulamin pracy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, zasady wynagradzania pracowników GOPS określa i reguluje Regulamin wynagradzania pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubiczu. - W Ośrodku Pomocy Społecznej prowadzona jest lista obecności oraz ewidencja wyjść pracowników w godzinach służbowych.